reklama

Ako si privyrobiť popri materskej - 3. časť - o marketingu

O marketingu. Lebo bez toho to naozaj nepôjde.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

O čom je marketing? O otravných reklamách pri obľúbenom filme/seriáli, o otravných telefonátoch z Topshopu /ja im už nedvíham telefón/ a díleroch, čo vyzváňajú po večeroch pri vašich dverách? Nie. Teda, nielen. Súčasťou marketingu je aj reklama, ktorá predáva /v tom lepšom prípade/, ale predaj je posledným krokom v marketingovom procese. Ešte zo skrípt si pamätám vetu „predaj je iba vrchol marketingového ľadovca“.

Čo sú teda kroky predchádzajúce?

Produkt alebo služba

Predávate produkt alebo službu? Chyba. Vaši zákazníci nehľadajú tovar ani službu, potrebujú vyriešiť svoj problém. Ani vy nekupujete chlieb aby ste ho vzápätí hodili do koša, ale jednoducho ste hladné. Nepotrebujete auto. Potrebujete sa dopraviť z miesta na miesto. To, že chcete najnovší model Mercedesu E, je už v prvom rade o brandingu, a čiastočne o marketingu. /pozor! písala som chcete a nie, že potrebujete, všimli ste si? ;)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo mám predávať? To musíte vedieť samé. Podľa možnosti niečo, čo viete vyrobiť sama, najlepšie s minimálnymi alebo žiadnymi nákladmi. S minimálnymi nákladmi sa dajú vyrobiť hand-made šperky, sklené predmety, ušiť šaty, prakticky bez nákladov môžete predávať svoje vedomosti – napísať e-book, nahrať CD-čko s textom alebo videonávodom/napríklad virtuálny kurz/ alebo môžete ponúkať výrobu na objednávku /materiál môžete kúpiť zo zálohy/. 

Cieľová skupina, alebo KOMU budem predávať?

Firmám alebo súkromným osobám? Veľkým firmám, či malým? Ženám, mužom, starým, mladým, s deťmi alebo bez? aký majú príjem? kde žijú? čo potrebujú? aké sú ich priority? čo ich trápi, kvôli čomu nemôžu v noci spávať? komu dôverujú? Toto všetko by ste o nich mali vedieť, jednak aby ste pre nich vedeli urobiť dobrú webstránku a aby ste vedeli presne nastaviť reklamnú kampaň /či budete inzerovať online, offline, v akých médiách a pod./

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prieskum trhu

Vyberte si svoj cieľový trh, a v rámci toho si vyberte špecifickú skupinu. Príklad: chcete predávať bielizeň – predávajte podprsenky veľkosti C a viac, chcete predávať mobilné telefóny – predávajte mobily pre mamičky /odolné ale ľahké, dobrý foťák, aby mohli fotiť svoje ratolesti, internet, aby nič nezmeškali a pod./, poradenstvo o kráse /kozmetika len pre zrelú pleť, môže byť drahšia, alebo len mamičky – cenovo dostupná kozmetika, nevyžaduje veľa času/, oblečenie pre deti – len unisex.

Treba si ale dať pozor na jednu vec: tento trh nemôže byť ani príliš malý ani príliš veľký. Ak je príliš malý, jednoducho nebudete mať komu predávať, ak je príliš veľký, hrozí, že už je tam moc konkurentov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prieskumom trhu by ste mali získať prehľad o:

  1. Konkurencii – čo robí konkurencia, aké má ceny, akú má reklamu, ako komunikuje so svojimi zákazníkmi /môžete ich osloviť a tváriť sa ako zákazník/. Akú majú stránku? Snažia sa odlíšiť? Darí sa im v tom? Kde inzerujú?

  2. Trhu samotnom – či je dostatočne veľký, či je na ňom dosť zákazníkov.

  3. Potenciálnych zákazníkoch – čo robia, čo ich baví, čo ich trápi, čo kupujú, na základe čoho kupujú /na základe ceny, referencií, impulzívne/. Na toto sú perfektné rôzne fóra, kľudne sa ich opýtajte. Ľudia veľmi radi o sebe rozprávajú, radi vyjadrujú svoj názor. Stačí len položiť otázku a bude vám odpovedané. Veľmi dôležité: nepýtajte sa mamy, susedky, manžela a pod. Nevychádzajte ani zo seba. Ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí. Možno vaša suseda by v živote nekúpila sójové párky, pritom majú svoje miesto na trhu. Komunikujte so svojimi potenciálnymi zákazníkmi. Ich názor vás zaujíma. To isté sa vzťahuje aj na písanie či už reklamných textov alebo obsahu webstránky: píšte pre zákazníkov! Nie pre seba, pre kolegov, nepíšete diplomovku ani seminárnu prácu. Musí to byť zrozumiteľné a jasné.

Pozicioning

Prečo je to dôležité? Lebo vás odlíši od ostatných. Spomeňte si, čo ste si prečítali v predchádzajúcom článku o brandingu. Lebo tieto veci úzko súvisia. Ak vybudujete nejaký brand, teda značku a náležite s tým pracujete /to znamená ste stále viditeľné- samozrejme v tom pozitívnom mysle/ ľudia si na vás spomenú v momente, ako sa vynorí problém, ktorý potrebujú riešiť /a s riešením vy viete pomôcť/, okamžite si na vás spomenú. Nie na vašu konkurenciu, ale na vás.

Predstavte si situáciu: potrebujete účtovníčku. Oslovíte zopár účtovníčok, vypýtate si prezentáciu, ktoré sú – okrem dizajnu – prakticky rovnaké. Kde som študovala, čo ovládam, čo robím pre klientov a za koľko. Ktorú si vyberiete? Presne, aj ja. Tú najlacnejšiu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké je teda riešenie?

Odlíšte sa – môžete mať nejaký jedinečný zvyk – napr. ako komunikujte so svojimi zákazníkmi. Špeciálny pozdrav na úvod alebo na rozlúčku, tipické výrazy, čo používate len vy, článok na stránke každý štvrtok. Hlavne, robte to inak ako konkurencia.

Ak konkurencia nemá na stránke ceny, dajte ich tam. Ak má jednotkové ceny, vy dajte balíky a naopak.

Dajte o sebe vedieť – každý deň! Nemusíte každý deň písať román, stačí krátka poznámka, alebo nejaká zaujímavosť, príp. nejaká príhoda z práce.

Preto musíte budovať svoju značku a neustále s ňou pracovať. Tá značka môže byť vaša firma, ale aj vy sama. Self branding /keď ste značka vy sama/ je lepšia z toho hľadiska, že je konkrétna. Ľudia vás vidia, počujú, ste jedna z nich, z mäsa a kostí.

Keď budujete svoju značku online, máte to prakticky zadarmo. Vkladáte do svojho biznisu len a len svoju prácu. Ako na to? Písať písať a písať. Články, správy, blog. Ľudia hľadajú informácie až potom nakupujú, tak im tie informácie dajte. Ak nájdu na vašej stránku všetko od A po Z, čo sa týka ich problematiky, nepôjdu inam. Ak budete mať dobrý obsah, hneď to má aj niekoľko ďalších výhod:

  1. Výborné SEO – okrem iného, SEO závisí aj do obsahu, aj do toho ako často prispievate na stránku, ako často ju „updatujete“

  2. Ak máte naozaj dobrý obsah, ktorý má pre ľudí hodnotu, zdieľajú ho na sociálnych sieťach, čo v konečnom dôsledku takisto zvyšuje návštevnosť a počet potenciálnych zákazníkov.

  3. Môže to byť aj určitý PR – novinári tiež hľadajú informácie na webe, ak u vás nájdu užitočný obsah, pozvú vás do svojho časopisu, novín ako odborníka na danú tému.

Dobrá rada: ak neviete o čom písať, spýtajte sa svojich čitateľov! Napr. môžu hlasovať o akých témach chcú čítať. Alebo môžu poslať svoje otázky a k určitému dátumu im ich zodpoviete.

Timea Axamit

Timea Axamit

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu